Powodzenie ludzi i społeczeństw zależy od ich mądrości. Instrukcją do wiedzy wciąż jest czytanie. Wiele osób, choć umie czytać, nie czyta. Dlaczego? Ponieważ nawyk i potrzeba lektury muszą zaistnieć w dzieciństwie. Wspólne czytanie jest elementem mądrego kontaktu z potomkiem i rewelacyjną procedurą wychowawczą.

dziecko z maskotką

Autor: Jillian
Źródło: http://www.flickr.com
Aktualny świat jest dla dziecka często ciężki i nieprzyjazny. Pośpiech i stres, mało czasu dla dziecka, ignorowanie jego potrzeb psychicznych, nadmiar mediów elektronicznych powodują, że coraz więcej dzieci ma problemy emocjonalne i coraz gorzej zna język. Dziecko, które nie pojmuje języka i ma znikomy zasób wyrazów nie jest w stanie samo czytać, gdyż jest to dla niego za trudne i zbyt nudne, zwłaszcza w dobie atrakcyjnej i nie wymagającej wysiłku telewizji. Mowa jest przy tym narzędziem myślenia, także matematycznego. W ten sposób koło się zamyka – słabo czytające dzieci coraz mniej czytają i coraz gorzej się uczą. Co piąty polski nastolatek – jest funkcjonalnym analfabetą.

Naukowcy i praktycy równocześnie twierdzą, że czytanie maluchowi na głos naucza je języka i myślenia, modyfikuje pamięć i wyobraźnię, przynosi wiedzę i wzorce prawidłowych zachowań, pogłębia samo uznanie. Czytanie niemowlęciu pobudza jego umysł i tworzy skojarzenie czytania z przyjemnością, czytanie na głos kilkulatkowi pozwala mu zrozumieć siebie i świat, wspólne czytanie z nastolatkiem pozwala zachować lub zbudować więź i pomaga mu w rozwiązaniu wielu zagadnień wieku dorastania. Także dzieci niepełnosprawne dzięki głośnemu czytaniu znacznie lepiej się rozwijają. Czytanie uczy dzieci rozróżniania dobra od zła i inspiruje do namysłu nad rezultatami swoich słów i uczynków. Jest to niezmiernie ważne w dzisiejszym świecie, zdominowanym przez agresywne wzorce masowej kultury i pogoń za majątkiem. Czy istotne jest, co czytamy potomkom? Tak, gdyż przy wsparciu książek „wyposażamy” ich umysły i serca – wpływamy na ich język i wiedzę, rozumienie świata, rozwój zainteresowań, postawy i system wartości. Z tego powodu postarajmy się, aby w pokoju naszej pociechy (przykładowe propozycje: wyposażenie pokoju dziecięcego) nie zabrakło szafki na książki.

Przede wszystkim zwróćmy baczność, czy książka dla dziecka dostosowana jest do wieku, stopnia dojrzałości emocjonalnej i wrażliwości pociechy. Nie pobudzajmy w dzieciach strachu i napięć. Jednocześnie pamiętajmy, że gdy czytamy dziecku i odpowiadamy na jego pytania, może pojąć ono zapisy „dojrzalsze”, skierowane dla dzieci starszych nawet o dwa, trzy lata. I jeszcze jedno, zapoznawajmy się z książeczką przed przeczytaniem jej brzdącowi. Postarajmy się kierować zasadą uczenia również w czasie poszukiwań zabawek dla naszej pociechy – przykłady – zabawki do kąpieli na