Od przynajmniej dwóch dziesięcioleci mają miejsce żywiołowe dysputy dotyczące współczesnej oświaty. Rozpatrywane są w gruncie rzeczy wszystkie aspekty kształcenia kilku i kilkunastolatków. Dywaguje się na temat długości obowiązkowej edukacji oraz jakości zajęć oferowanych przez szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły średnie oraz szkoły zawodowe.

Bardzo często kwestionuje

dziecko w szkole

Autor: www.flickr.com
Źródło: www.flickr.com

się logikę egzystencji gimnazjów, które nie spełniają swojej roli i nie dzielą uczniów pod kątem ich predyspozycji i wyboru przyszłych placówek edukacyjnych, tak by zagwarantować każdej z grup najwłaściwszy plan nauczania. Oczywistym jest, że należałoby ułożyć inny zestaw przedmiotów dla młodzieży uzdolnionej manualnie, a inny dla przyszłych humanistów. Kwestią, która absorbuje umysły rzeczników reform jest także odbiór społeczny zawodówek. Wychowankowie tych instytucji są poczytywani za mniej zdolnych niż ich rówieśnicy z liceów czy techników. Tymczasem zdobycie konkretnej profesji może być nie tylko trudniejsze niż dyplom ogólniaka i matura, ale również bardziej popłatne. Fachowcy i rzemieślnicy są w dzisiaj na wagę złota, a ich pensje nierzadko przewyższają płace magistrów.

Szeroko omawianym aspektem polskiego systemu oświaty jest także zakres programu kształcenia. Wielu znawców jawnie krytykuje bazę programową stworzoną dla poszczególnych rodzajów szkół. Najczęściej padającym zarzutem względem tematyki omawianej na zajęciach jest jej przestarzałość i brak zastosowania w dzisiejszych czasach. Uczniowie w przeciągu długich lat swej edukacji poznają imiona monarchów prawie wszystkich państw Europy, fazy rozwoju pasożytów ludzkich czy też umiejscowienie pokładów bogactw naturalnych na każdym z kontynentów.

nowoczesna szkoła

Autor: reynermedia
Źródło: http://www.flickr.com

Są to bez wątpienia ciekawe informacje, ale ich przydatność w przyszłym życiu jest niewielka. Szkole wypuszczającej ludzi sukcesu potrzeba zajęć opartych na praktyce oraz nowych, bardziej przystosowanych do rzeczywistości przedmiotów. Młodzież oraz dzieci powinny od początku poznawać takie pojęcia jak na przykład wystawianie faktur VAT, a konkretniej: www.cenabiznesu.pl/-vat-2014-nievatowiec-tez-moze-wystawic-fakture. Idealnym takiego przedmiotu może być ekonomia. Młodzież powinna poznawać zasady wolnego rynku, paragrafy prawa handlowego i wiedzieć, czym jest kapitał obrotowy netto (więcej: www.cenabiznesu.pl/-co-przedsiebiorca-powinien-wiedziec-o-zarzadzaniu-kapitalem-obrotowym), jak przebiega wystawianie faktur vat i komu należą się zwolnienia z vat. Absolwenci zaopatrzeni w tego rodzaju wiedzę będą cennym nabytkiem dla rynku pracy. Zanim jednak takie pojęcia pojawią się w szkolnictwie można dużo więcej dowiedzieć się z internetu np. warto zajrzeć tutaj po więcej informacji: zwolnienia z vat.